De ontdekking van de oostkust - Reisverslag uit Ingham, Australië van Judy Chris - WaarBenJij.nu De ontdekking van de oostkust - Reisverslag uit Ingham, Australië van Judy Chris - WaarBenJij.nu

De ontdekking van de oostkust

Blijf op de hoogte en volg Judy

29 April 2014 | Australië, Ingham

We hebben bijna de hele oostkust afgereden en zijn nu nog maar 500km (van de rechtstreekse 2800km) verwijdert van Cairns, onze eindbestemming. We hebben saaie wegen afgelegd, vele stranden en kustdorpjes afgestruind, op diverse truckstops en rest area's geslapen, enorm veel McDonalds ijsjes van $0,30 gegeten, de Australische wildlife gezien, op het grootste zandeiland ter wereld geweest en op een van de witste stranden.

Er is genoeg gezien en beleefd maar we waren 3,5 week geleden nog in Melbourne om te beginnen aan de Great Ocean Road. 'S Ochtends haalde we een van de meest lelijke auto's op bij het verhuurbedrijf om binnen 1,5 uur aan het begin te staan van de Great Ocean Road. Een mooie kustweg waar je verschillende kleine dorpjes doorkruisd. Allereerst bezochten we de plaatselijke golfbaan in Angelsea voor onze eerste kennismaking met de wilde kangaroos. Daarna was er een stop bij de Grey River Road om de koala's te spotten in hun gumtrees, vervolgens een lifter opgepikt in Apollo Bay die terug moest naar z'n gestrande motor 3km het bos in en aan het einde van de dag wachtten ons de beroemde twaalf apostelen. Onze laatste dagen braken aan in Melbourne. We hebben nog een dag (42km) door de stad gefietst, bij de opening van Glen's zijn exhibition geweest en Monique haar verjaardag gevierd voordat we vertrokken naar Sydney.

's Avonds kwamen we in Sydney aan en moesten we per Ferry naar ons hostel in Manley. Deze overtocht gaf ons direct een mooi zicht op het verlichte Opera House en de Harbour Bridge. De volgende twee dagen hebben we in Sydney rondgewandeld en Bondi Beach aan gedaan. Daarnaast waren we vooral druk met het zoeken van een campervan om de oostkust mee af te rijden. Helaas werd de zoektocht naar een betaalbare campervan een grote uitdaging vanwege de naderende Eastern Holidays. Toch hebben we er één kunnen bemachtigen, ook al was het de allerlaatste die ze hadden staan.

De grote steden laten we achter ons en 10 april startte de roadtrip langs de oostkust van Australië. De eerste stop waren de Blue Mountains. Dit is een enorme vallei vol met eucalyptus bomen die een blauwe gloed geven aan de lucht. Mooie natuur die meer in het binnenland te vinden is. We rijden meer naar de kust waar we vervolgens niet meer vandaan zijn gekomen. Prachtige stranden met af en toe enorme golven waar de vele surfers gebruik van maken. We brengen onze dagen door lekker aan het strand, kijkend naar de surfers, af en toe een balletje trappen, dolfijnen spotten en wat zwemmen in de zee. Daarnaast bezochten we het koala hospital in Port Macquarie waar koala's worden opgenomen vanwege aanrijdingen, ziekte of brandwonden als gevolg van de regelmatige bosbranden hier. Met Chris zijn verjaardag kwamen we aan in HET hippie stadje van Australië, Byron Bay. Een super gezellig en relaxed kustplaatsje met veel backpackers. Vervolgens verder gereden richting Brisbane waar we langs Surfers Paradise kwamen. In Brisbane zelf bij de Lagoon gezeten om te wachten tot de netball wedstrijd begon. Netball is een kruising tussen korfbal en basketbal en een grote sport voor dames in Australië. Na de wedstrijd gezien te hebben is korfbal toch leuker ;-).

Na Brisbane worden de stranden steeds minder mooi en de golven verdwijnen. Dit alles wordt veroorzaakt door het naderende Great Barrier Reef. Om toch nog gebruik te maken van de golven is de laatste kans om te surfen in Agnes Water. Toevallig zat daar ook de goedkoopste surfschool van de hele oostkust ($20 voor drie uur les). De volgende dag met spierpijn opgestaan om ons op te maken voor een dagtour op het grootste zandeiland ter wereld, Fraser Island. Op het eiland kan je alleen maar met een 4x4 rijden en is het strand een officieel erkende snelweg in Australië. De volgende tour was in Airlie Beach waar de Whitsundays liggen, dit zijn 74 eilanden bij elkaar. Per oceanraft vaarden we naar White Heaven Beach en hebben we op twee plekken kunnen snorkelen in het Reef. Tientallen verschillende soorten vissen en super mooi koraal hebben we daar gezien. Vandaag het laatste eiland aan gedaan, Magnetic Island. Geen bijzonder eiland behalve de koala's die er leven. Wij hebben onze dag gevuld met het villen en het opmaken van één kokosnoot.

Onze overnachtingsplekken zijn een stuk minder mooi dan we in Nieuw Zeeland gewend waren. Elke avond rijden we voor dat het donker wordt naar een rest area langs de weg, een truckstops bij een benzinestation of een parkeerplaats in een stad om te slapen. Het is vooral functioneel, omdat het altijd gratis is, er vaak een douche is, je direct op de weg bent om verder te rijden en er soms een McDonalds is voor $0,30 ijsje voor het slapen gaan. In steden zoals Byron Bay en Airlie Beach wordt streng gecontroleerd op wild camperen en slapen we op de parkeerplaats van een hostel en mogen tegen een kleine bijdrage ($8-12) gebruik maken van hun facaliteiten en gezelligheid.

Over vijf dagen leveren we de campervan in en vertrekken we naar het midden van Australië, Alice Springs. Daar hebben we een driedaagse tour om onder andere de Uluru te bekijken. De tijd gaat super snel en zijn bijna al op de helft!

XXX Chris en Judy

• 29 April 2014 - 08:20

Els:

Prachtig!

• 29 April 2014 - 08:57

Hans En Jenneke:

Lieve Chris en Judy,
    Wat een belevenissen en wat een prachtige foto's!
    En de auto vind ik ook supertof!
    Lijkt me heerlijk om zo lekker rond te trekken.
    Enne...jullie worden helemaal niet dik van al die ijsjes!
    Veel plezier, niet te geloven dat jullie al op de helft zijn!
    Dikke knuffel uit Vleuten!

• 29 April 2014 - 15:40

Gerda + Johan:

Hey Judy, allereerst van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je broer!
    Alweer een mooi reisverslag en prachtige foto's, een feest om te lezen en kijken.
    We wensen jullie een super voortzetting van de reis, enjoy, dikke kus,
    Johan en Gerda.

• 29 April 2014 - 20:07

Joke:

Genoten van de mooie foto's en verslag.
    Straks nog een hele belevenis als jullie naar Alice Spring gaan.
    Geniet fijn verder , liefs joke xx

• 01 Mei 2014 - 09:31

Kimberly:

Waauuww, wat een verhalen weer zeg! Super gaaf! Alweer op de helft joh.. Tijd gaat te snel! Ik mag hopen dat het waterijsjes zijn ;) hahah, Veel plezier weer de komende tijd! Liefs X